Hieronder vind je antwoord op de meest gestelde vragen over de huurverhoging 2025.
Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen?
Neem dan contact op met Woonmeij via info@woonmeij.nl of (073) 544 06 06
De kale huurprijs is de huurprijs zonder extra kosten zoals bijvoorbeeld glasservice, serviceabonnement, zonnepanelen of schoonmaak gemeenschappelijke ruimten.
Dit is een huurwoning waarvan vanaf 1 juli 2025 de kale huurprijs € 900,07 of lager is per maand.
Dit is huurwoning met een kale huurprijs die vanaf 1 juli 2025 hoger is dan € 900,07 per maand. De kale huurprijs is de huurprijs zonder extra kosten zoals servicekosten.
Van alle huurders met een huurprijs lager dan € 900,07 heeft Woonmeij de inkomensgegevens opgevraagd bij de Belastingdienst. We ontvangen van de belastingdienst alleen bericht in welke groep je valt, Woonmeij krijgt geen bedragen te zien. De nieuwe huurprijs wordt berekend op het inkomen van 2023. Het inkomen van 2024 is bij de Belastingdienst namelijk nog niet vastgesteld. Het inkomen van jou en je huisgenoten wordt bij elkaar opgeteld. Met uitzondering van het inkomen van inwonende (eigen) kinderen jonger dan 27 jaar.
Hieronder zie je de bedragen waarmee de Belastingdienst de indeling maakt.
| Lager inkomen 2023 | Midden inkomen 2023 | Hoog inkomen 2023 |
---|---|---|---|
Huishoudens van 1 persoon | Niet hoger dan € 57.143 | Tussen € 57.143 en € 67.366 | Hoger dan € 67.366 |
Huishoudens van 2 of meer personen | Niet hoger dan € 66.126 | Tussen € 66.126 en € 89.821 | Hoger dan € 89.821 |
Groep | Laag (midden) inkomen | Hoog middeninkomen | Hoog inkomen |
Nee, je hoeft niets te doen. Wij geven de juiste huurprijs door aan de Belastingdienst.
Voor meer informatie over huurtoeslag ga je naar www.toeslagen.nl.
Of lees meer op onze website: Huurtoeslag | Woonmeij.
Voor een sociale huurwoning kan dat niet. Het woningwaarderingsstelsel (puntenwaardering) bepaalt de maximale huurprijs van de woning. De huurprijs mag hier nooit bovenuit komen. De woningwaardering voor je huurwoning kun je vinden op het digitale huurdersportaal Mijn Woonmeij.
De maximale huurprijs van een sociale huurwoning is vanaf 1 januari 2025 € 900,07. Dat heet liberalisatiegrens.
Voor huurwoningen in de vrijesector geldt een maximale huurprijs op basis van het woningwaarderingsstelsel. We houden hier wel rekening met een prijs-/kwaliteitsverhouding die passend is bij de woningmarkt. Dit doen we op basis van de woningwaardering.
Servicekosten zijn extra kosten bovenop je huur. Deze kosten zijn bijvoorbeeld voor verwarming of elektriciteit voor gemeenschappelijke ruimtes (zoals de gang) of tuinonderhoud. Elk jaar wordt gekeken hoeveel deze dingen echt hebben gekost. Dat wordt verrekend met het bedrag dat je al hebt betaald. Soms krijg je geld terug, soms moet je bijbetalen. Deze kosten zijn er alleen bij gebouwen met gedeelde ruimtes, zoals appartementencomplexen.
Ja, de huurbevriezing geldt alleen voor de kale huurprijs (dit is de basishuur van de woning zonder extra kosten). De servicekosten worden wel aangepast. De nieuwe servicekosten staan in de brief die je van ons ontvangt. Daarnaast komt er nog een jaarafrekening van de servicekosten.
Ja, die zijn er. Dat noemen we contract gebonden servicekosten. En dit zijn kosten die bij je huurcontract horen. Je kunt hierbij denken aan het service-abonnement waar je zelf voor kunt kiezen. Of het maandelijkse bedrag voor glasservice.
Ja, de kosten van het serviceabonnement worden per 1 juli 2025 verhoogd met 3,1% naar €6,53 (inclusief BTW) per maand.
Ja, de kosten voor de glasservice worden per 1 juli 2025 verhoogd met 3,1% naar € 1,14 per maand.
Een verhuurder kan zijn huurder een zogenaamde energieprestatievergoeding (EPV) in rekening brengen. Het gaat daarbij om een zogenaamde nul-op-de-meterwoning (NOM-woning). In deze video vind je meer informatie over de EPV.
De wettelijk geldende maximumbedragen worden per 1 juli 2025 geïndexeerd met 3,3% (de inflatie van het kalenderjaar 2024).
De huurverhoging voor garages en parkeerplaatsen is 4,5%.
Wil je bezwaar maken? Op deze pagina lees je of het zin heeft om bezwaar te maken en hoe je dat kunt doen.
Voor betaling van het juiste huurbedrag per 1 juli moet je het volgende doen:
Je betaalt per automatische incasso
Dan hoef je zelf niets te doen. Vanaf 1 juli schrijven wij automatisch het nieuwe bedrag van je rekening af.
Je betaalt de huur niet automatisch
Pas het nieuwe huurbedrag aan bij de bank of in je digitale bankomgeving.
Mocht je door een daling in je inkomen verwachten in betalingsproblemen te komen, neem dan contact met ons op. We zoeken dan samen naar de best passende oplossing.
Je kunt ons bereiken via info@woonmeij.nl of (073) 544 06 06