Urgentie aanvragen

Woonmeij en Area hebben een gezamenlijke regeling voor sociale urgenties, voor het woningbezit in de gemeenten Meierijstad en Sint-Michielsgestel. Hieronder lees je hoe het aanvragen van (verschillende vormen van) urgentie in zijn werk gaat.

LET OP: Vraag geen urgentie aan via een tussenpartij

Op internet zijn partijen actief die tegen betaling aanbieden om het aanvraagproces voor een voorrangsverklaring (urgentie) van je over te nemen. Ga niet met dit soort partijen in zee. Zij zijn géén onderdeel of partner van de woningcorporaties of de gemeenten. Een urgentie die via een tussenpartij wordt ingeleverd, wordt op dezelfde manier en in hetzelfde tempo behandeld als alle andere urgentieaanvragen.

Het inschakelen van een tussenpartij levert je dus geen tijdswinst of voordeel op. Het zorgt wel voor extra kosten, omdat je de tussenpartij een bedrag moet betalen voor het overnemen van het aanvraagproces.

 

1.    Sociale urgentie

Het kan gebeuren dat je door persoonlijke omstandigheden op korte termijn een (andere) woning nodig hebt. In sommige situaties kun je gebruik maken van de sociale urgentieregeling. Allereerst is het belangrijk dat je zelf actief op zoek gaat naar een andere woning. 
Lukt dat niet en is er sprake van uitzonderlijke omstandigheden? Dan kun je urgentie aanvragen. Je leest in de urgentieregeling of je in aanmerking komt voor urgentie.

Hoe vraag ik urgentie aan?

Als je voldoet aan de voorwaarden dan vul je digitaal het aanvraagformulier in en verzamel je de gevraagde gegevens en bewijsstukken. De volledige aanvraag mail je naar Area of Woonmeij, dat is afhankelijk van jouw huidige woonplaats. Kijk daarvoor ook op het aanvraagformulier. Een medewerker van de betreffende corporatie controleert de aanvraag en neemt contact op om af te spreken hoe het verder gaat. Jouw aanvraag gaat daarna naar de urgentiecommissie en wordt binnen 4 weken behandeld. Het besluit van de urgentiecommissie ontvang je per email. Dit besluit is bindend.

Bezwaar 

Bezwaar indienen tegen de uitkomst van de urgentieaanvraag is niet mogelijk. Als jouw urgentieaanvraag wordt toegekend dan volgt er binnen 6 maanden een passend aanbod van de betreffende corporatie. Mocht je dit weigeren dan vervalt je urgentie. Bij de aanvraag mag je één wijk aangeven waar je niet wilt wonen. Er zijn geen kosten verbonden aan het aanvragen van urgentie.

2.    Urgentie om medische redenen

Heb je om acute medische redenen een andere woning nodig? Neem dan contact op met de afdeling WMO van jouw gemeente. De gemeente bekijkt eerst of jouw woning aangepast kan worden. Als dat niet mogelijk is, dan krijg je een verhuisadvies waarmee je urgentie kunt aanvragen om te verhuizen naar een geschikte woning.

3.    Opvang

Wanneer je dakloos bent en acuut opvang nodig hebt, of als je naast een gebrek aan huisvesting problemen hebt op meerdere leefgebieden, dan kun je je melden bij de Maatschappelijke Opvang van je gemeente. Zij kijken dan met je mee wat er nodig en mogelijk is. Hiervoor bel je naar het algemene telefoonnummer van je gemeente en vraag je naar de Maatschappelijk Opvang.