Veelgestelde vragen huurverhoging 2025

Wij hebben ook het landelijke nieuws vernomen vanuit Den Haag over het akkoord op de voorjaarsnota. Hierin wordt gesproken over het bevriezen van de huurprijzen. Zodra dit officieel is zal Woonmeij hierover berichten via deze website. Al onze huurders worden dan ook zo spoedig mogelijk persoonlijk geïnformeerd.
 

Hier vind je antwoord op de meest gestelde vragen over de huurverhoging.
Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? 

Neem dan contact op met Woonmeij via info@woonmeij.nl of (073) 544 06 06
 

 

 

 

Dit is een huurwoning waarvan vanaf 1 juli 2025 de kale huurprijs € 900,07 of lager is per maand. De kale huurprijs is de huurprijs zonder extra kosten zoals servicekosten. 

Dit is huurwoning met een kale huurprijs die vanaf 1 juli 2025 hoger is dan € 900,07 per maand. De kale huurprijs is de huurprijs zonder extra kosten zoals servicekosten.

Van alle huurders met een huurprijs lager dan € 900,07 heeft Woonmeij de inkomensgegevens opgevraagd bij de Belastingdienst. We ontvangen van de belastingdienst alleen bericht in welke groep je valt, Woonmeij krijgt geen bedragen te zien. De nieuwe huurprijs wordt berekend op het inkomen van 2023. Het inkomen van 2024 is bij de Belastingdienst namelijk nog niet vastgesteld. Het inkomen van jou en je huisgenoten wordt bij elkaar opgeteld. Met uitzondering van het inkomen van inwonende (eigen) kinderen jonger dan 27 jaar.

Hieronder zie je de bedragen waarmee de Belastingdienst de indeling maakt.

Maximale huurverhoging 2025

 

Lager inkomen 2023

Midden inkomen 2023

Hoog inkomen 2023

Huishoudens van 1 persoon

Niet hoger dan € 57.143

Tussen € 57.143 en € 67.366

Hoger dan € 67.366

Huishoudens van 2 of meer personen

Niet hoger dan € 66.126

Tussen € 66.126 en € 89.821

Hoger dan € 89.821

Groep

Laag (midden) inkomen
Code N

Hoog middeninkomen 
Code M

Hoog inkomen 
Code J

Toegestane huurverhoging per 1 juli 2025

•    Bij huur van € 350 of 
      hoger: maximaal 5,0%

•    Bij huur lager dan 
       €350: €25
 

Maximaal € 50

Maximaal € 100

Nee. Het bedrag van de huurverhoging klopt, daar verandert niets aan. 

Maar we hebben per abuis niet de juiste informatie over de inkomensafhankelijke verhoging gedeeld. We hebben hogere grensbedragen genoemd in de brief dan de wettelijke grenzen die wij gebruiken.

De mensen die een inkomensafhankelijke huurverhoging krijgen, hebben wel de juiste informatie in de brief staan. 
Heb je géén inkomensafhankelijke huurverhoging, maar een normale huurverhoging gehad, dan staan de verkeerde bedragen vermeld. 

Dit zijn de juiste bedragen
De verhoging van de huur is afhankelijk van uw inkomen. Uit de verklaring van de Belastingdienst blijkt dat uw huishoudinkomen van 2023 lager was dan 
€ 57.144,00 als u alleen woont, of lager dan € 66.127 als u met twee of meer personen woont. U krijgt daarom géén inkomensafhankelijke huurverhoging, maar een normale huurverhoging.

We kunnen ons voorstellen dat er door de fout in de brief verwarring is ontstaan, onze excuses hiervoor!

Mocht je toch nog vragen hebben, dan helpen wij je graag.

Voor betaling van het juiste huurbedrag per 1 juli moet je het volgende doen:

Je betaalt per automatische incasso
Dan hoef je zelf niets te doen. Vanaf 1 juli schrijven wij automatisch het nieuwe bedrag van je rekening af.

Je betaalt de huur niet automatisch  
Pas het nieuwe huurbedrag aan bij de bank of in je digitale bankomgeving.

Nee, je hoeft niets te doen. Wij geven de juiste huurprijs door aan de Belastingdienst.

Voor meer informatie over huurtoeslag ga je naar www.toeslagen.nl
Of lees meer op onze website: Huurtoeslag | Woonmeij.   

Voor een sociale huurwoning kan dat niet. Het woningwaarderingsstelsel (puntenwaardering) bepaalt de maximale huurprijs van de woning. De huurprijs mag hier nooit bovenuit komen. De woningwaardering voor je huurwoning kun je vinden op het digitale huurdersportaal Mijn Woonmeij.

De maximale huurprijs van een sociale huurwoning is vanaf 1 januari 2025 € 900,07. Dat heet liberalisatiegrens.

Voor huurwoningen in de vrijesector geldt een maximale huurprijs op basis van het woningwaarderingsstelsel. We houden hier wel rekening met een prijs-/kwaliteitsverhouding die passend is bij de woningmarkt. Dit doen we op basis van de woningwaardering.  

Ja, de nieuwe servicekosten staan in de brief die je van ons ontvangt (vóór 1 mei). Daarnaast komt er nog een jaarafrekening van de servicekosten.  

Ja, de kosten van het serviceabonnement worden per 1 juli 2025 verhoogd met 3,1% naar €6,53 (inclusief BTW) per maand.

Ja, de kosten voor de glasservice worden per 1 juli 2025 verhoogd met 3,1% naar € 1,14 per maand.

Een verhuurder kan zijn huurder een zogenaamde energieprestatievergoeding (EPV) in rekening brengen. Het gaat daarbij om een zogenaamde nul-op-de-meterwoning (NOM-woning). In deze video vind je meer informatie over de EPV.

De wettelijk geldende maximumbedragen worden per 1 juli 2025 geïndexeerd met 3,3% (de inflatie van het kalenderjaar 2024). 

De huurverhoging voor garages en parkeerplaatsen is 4,5%.

Ja, ook de woningen met lage energielabels krijgen dit jaar een huurverhoging. Dit heeft een paar redenen:

•    De huren van woningen met E-F-G labels zijn in 2023 en 2024 niet verhoogd, maar bevroren. Omdat de energieprijzen in 2023 fors hoger lagen dan nu, was de de kans op energiearmoede groter. 
•    Bovendien stijgen de huurprijzen van deze woningen niet zo snel als de kosten door de inflatie.
•    Daarnaast verduurzamen we deze woningen allemaal, voor 2029, naar label C. Bewoners krijgen daardoor een comfortabelere woning en een lagere energierekening zonder dat ze er op dat moment meer voor gaan betalen. 
•    In de Nationale Prestatieafspraken hebben we afgesproken dat corporaties de verduurzaming geen reden mag zijn om de huur tussentijds te verhogen. Bij de jaarlijkse huurverhoging mag de huur dan wel verhoogd worden. Dit is wettelijk toegestaan tot en met 2028.

De huurverhoging is het enige moment waarop we de investering die we gaan doen in deze woningen een stukje kunnen terugverdienen. 

Denk je dat de huurprijs vanaf 1 juli 2025 in onze brief niet klopt? Dan kun je bezwaar maken.

Op deze pagina lees je hoe je dat kunt doen en wat daarvoor nodig is


Er zijn een aantal wettelijke afspraken. Hierover heeft het geen zin om bezwaar te maken:

  • De wettelijke huurverhoging van 5,0 % voor huurders met een laag inkomen staat vast. Woonmeij zit daar met 4,5 % onder.
  • De huurverhoging van maximaal € 50,00 voor huurders met een midden inkomen in een sociale huurwoning staat vast.
  • De huurverhoging van maximaal € 100,00 voor huurders met een hoog inkomen in een sociale huurwoning staat vast.  
  • De maximale huurverhoging van 4,1 % bij vrijesectorwoningen staat vast.

Wanneer heeft het wel zin om bezwaar te maken:

  • Je had in 2023 nog hoog inkomen, maar nu niet meer.
  • De inkomensgroep die de belastingdienst aan ons heeft doorgegeven klopt niet.
  • Je hebt inkomensafhankelijke huurverhoging gekregen maar uw huishoudsamenstelling klopt niet (of niet meer).
  • Jijzelf of iemand in je huishouden heeft een chronische ziekte of handicap. In sommige situaties kun je dan bezwaar maken tegen de inkomensafhankelijke huurverhoging. De voorwaarden hiervoor vind je hier: https://www.woonbond.nl/thema/huren-en-geld/bezwaar-wegens-ziekte-of-handicap/

Bezwaar maken vanwege de staat van je woning
Je kunt geen bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging omdat je vindt dat de staat van je woning niet goed is.

Er zijn dan andere mogelijkheden, namelijk:
•    Een reparatieverzoek melden;
•    Contact opnemen met onze reparatielijn om staat van woning te bespreken;
•    Een huurverlaging vragen bij de huurcommissie vanwege een gebrek in de woning. Meer informatie hierover vind je op: https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/onderhoud-gebreken-sociale-middensector-huurder

Bij de berekening van de hoogte van de huurverhoging voor jou persoonlijk, baseren wij ons op informatie van de Belastingdienst. Mocht je door een daling in je inkomen toch verwachten in betalingsproblemen te komen, neem dan contact met ons op. We zoeken dan samen naar de best passende oplossing.

Je kunt ons bereiken via info@woonmeij.nl of (073) 544 06 06