Mijn nieuwe huurprijs is niet goed berekend / Ik wil bezwaar maken

Denk je dat de huurprijs vanaf 1 juli 2024 in onze brief niet klopt? Dan kun je bezwaar maken.

Lees de informatie hieronder eerst goed door.

In deze gevallen heeft het geen zin om bezwaar te maken:

Er zijn een aantal wettelijke afspraken. Hierover heeft het geen zin om bezwaar te maken.

  • De huurverhoging van 5,3 % voor lage- en middeninkomens staat vast. 
  • De maximale huurverhoging van 5,5 % bij vrijesectorwoningen staat vast.
  • De huurverhoging van 7,3 % voor huurders met een hoog inkomen in een sociale huurwoning staat vast.
Wanneer heeft het wel zin om bezwaar te maken:
  • Je had in 2022 nog hoog inkomen, maar nu niet meer.
  • De inkomensgroep die de belastingdienst aan ons heeft doorgegeven klopt niet.
  • Je hebt inkomensafhankelijke huurverhoging gekregen maar je huishoudsamenstelling klopt niet (of niet meer). 
  • Jij of iemand in je huishouden is chronisch ziek of gehandicapt, heeft meer dan 10 uur zorg per week én heeft een inkomensafhankelijke huurverhoging gekregen.

Op de website van de rijksoverheid kun je ook meer informatie vinden over bezwaar maken.

Hoe kan ik bezwaar maken

Je kunt tot 1 juli 2024 je bezwaar naar Woonmeij sturen per mail naar info@woonmeij.nl.

Je moet in deze mail de volgende gegevens zetten (kopieer onderstaande tekst naar je mail):

Ik wil bezwaar maken tegen mijn nieuwe huurprijs die ingaat op 1 juli 2024.

Mijn gegevens zijn:
Naam:
Adres: 
Postcode + woonplaats: 
Telefoonnummer:

Als bijlage stuur ik deze documenten mee:

  1. Gezinsuittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Je vraagt deze op bij de gemeente. Geef bij e gemeente aan dat je dit nodig hebt voor een bezwaar tegen de inkomensafhankelijke huurverhoging. De gemeente zet er dan op met hoeveel personen u in de woning woont. 
  2. Jaaropgaves van alle gezinsleden van 2022 waaruit blijkt dat het huishoudinkomen lager is dan aan ons is doorgegeven door de belastingdienst. (Deze jaaropgaves krijg je elk jaar van je werkgever) 
  3. Jaaropgaves van alle gezinsleden van 2023 waaruit blijkt dat het huishoudinkomen lager is dan aan ons is doorgegeven door de belastingdienst. Deze jaaropgaves krijg je elk jaar van je werkgever. Heb je al een inkomensverklaring van de belastingdienst over het jaar 2023? Dan lever je deze aan in plaats van de jaaropgaves van 2023.
  4. De laatste 3 loonstroken van de hoofd- en medehuurder en overige inwonenden (geen eigen kinderen)
  5. Alleen als er sprake is van chronische ziekte of een woning voor gehandicapten, vindt u in de bijlage de verklaring waaruit dit blijkt. (Bijvoorbeeld een indicatie van het CIZ met minimaal 10 uur zorg)

Voor eigen kinderen jonger dan 27 jaar zijn géén inkomensgegevens nodig. Heeft u een inwonend kind ouder dan 27 jaar, dan moeten wel inkomensgegevens worden overlegd. 

LET OP: we hebben alle bovenstaande documenten nodig om het bezwaar te kunnen afhandelen. 

Je kunt ook een brief sturen naar Woonmeij en de bijlages meesturen. Je kunt hiervoor dezelfde tekst gebruiken als voor de e-mail.

Als we alle gegevens hebben ontvangen krijg je van ons een bevestiging. We nemen uw bezwaar in behandeling en je ontvangt zo snel mogelijk bericht over de uitkomst (binnen 6 weken na aanvraag).

Huurbezwaar terecht

Heb je inderdaad terecht bezwaar gemaakt? Dan ontvang je hiervan een bevestiging waarin wij jouw nieuwe huur benoemen. 

Je ontvangt ook een verklaring waarin wij je vragen of je het eens bent met de beslissing van Woonmeij. Deze moet je voor 30 juli 2024 aan ons terugsturen. Als we de verklaring niet terug ontvangen, gaan we ervanuit dat je het niet eens bent met onze beslissing. We sturen dan jouw bezwaar door naar de huurcommissie. Zij doen dan een definitieve uitspraak in jouw bezwaar. 

Hieraan zijn kosten verbonden als Woonmeij de juiste beslissing heeft genomen.  Deze kosten brengt de huurcommissie kosten bij jou in rekening. Meer informatie hierover vind je op de website: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/kan-ik-bezwaar-maken-tegen-mijn-huurverhoging

Huurbezwaar onterecht

Heb je onterecht bezwaar gemaakt? Dan ontvang je hiervan een bevestiging waarin wij jouw bezwaar afwijzen met hierin een reden. 

Je ontvangt ook een verklaring waarin wij je vragen of je het eens bent met de beslissing van Woonmeij. Deze moet je voor 30 juli 2024 aan ons terugsturen. Als we de verklaring niet terug ontvangen, gaan we ervanuit dat je het niet eens bent met onze beslissing. We sturen dan jouw bezwaar door naar de huurcommissie. Zij doen dan een definitieve uitspraak in het bezwaar. 

Oordeelt de huurcommissie dat je bezwaar toch gegrond is, dan betaalt Woonmeij kosten. Is je bezwaar ongegrond? Dan brengt de huurcommissie kosten bij u in rekening. Meer informatie hierover vindt u op de website: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/kan-ik-bezwaar-maken-tegen-mijn-huurverhoging

Vragen 

Heb je vragen? Staat het antwoord niet op onze website? Wij helpen je graag. Je kunt ons bereiken op werkdagen tussen 8.30 en 13.00 uur via telefoonnummer (073) 544 06 06. Je kunt ook mailen naar info@woonmeij.nl.